Rynek Infrastruktury
Na prośbę Czesława Renkiewicza, prezydenta Suwałk, odbyło się spotkanie Zbigniewa Rynasiewicza z władzami Suwałk i parlamentarzystami. Wynika ze niego, że obwodnica Suwałk jest najlepiej przygotowanym do realizacji od strony dokumentacyjnej odcinkiem Via Baltica.
Obwodnica Suwałk szybciej niż cała Via Baltica
Co więcej, obejście miasta zostanie zrealizowane wcześniej niż odcinek trasy S61 Suwałki – Budzisko. Stan przygotowania do realizacji tego fragmentu jest w fazie wyboru wariantu przebiegu trasy. Tym samym postulat Czesława Renkiewicza z 23 stycznia tego roku dotyczący przyspieszenia budowy obwodnicy Suwałk zostanie spełniony.
Na spotkaniu prezydent Renkiewicz dowiedział się, że w III kwartale bieżącego roku zostanie złożony wniosek o wydanie zezwolenia na realizacje inwestycji drogowej, w tym samym okresie należy się spodziewać przetargu na wyłonienie wykonawcy.
Planowany termin rozpoczęcia robót przy obwodnicy Suwałk to I kwartał przyszłego roku. Inwestycja będzie finansowana z wydzielonych dla Polski środków w ramach instrumentu finansowego CEF, czyli Łącząc Europę. Odcinek Via Baltica z Suwałk do Budziska ma być realizowany później, do połowy przyszłego roku powinna zostać wydana decyzja środowiskowa, a roboty budowlane mogłyby rozpocząć się w 2016 roku.
Co z dalszą trasą S61?
W trakcie spotkania poruszono też kwestię budowy trasy Via Baltica od Ostrowi Mazowieckiej do granicy z Litwą. Według wiceministra Rynasiewicza i jego urzędników, ta droga powinna powstać do 2020 roku. Wydano już decyzję środowiskową dla odcinka S61 z Ostrowi do Szczuczyna z wyłączeniem obwodnicy Łomży.
W grudniu zeszłego roku odbył się spotkanie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych w GDDKiA w sprawie budowy odcinka Szczuczyn – Szkocja, który jest przygotowywany przez olsztyński oddział GDDKiA.
Postulaty prezydenta nie do przyjęcia?
Podczas spotkania rozmawiano też o postulatach prezydenta Suwałk Czesława Renkiewicza w sprawie włączenia o dokumentu implementacyjnego modernizacji drogi krajowej S8 na odcinku Augustów – Białystok.
Przedstawiciele MIR poinformowali, że ta inwestycja nie może być realizowana ze środków unijnych, gdyż UE finansować będzie z nowej perspektywy 2014-2020 trasę Via Baltica. Modernizacja drogi S8, szczególnie na odcinku Sztabin – Katrynka, może być finansowana jedynie ze środków krajowych. Nie będzie to jednak priorytet ministerstwa, gdyż po wybudowaniu trasy Via Baltica sieć dróg krajowych może ulec zmianie.